Friday, June 10, 2011

Wajib mengganti solat kerana haid

Kebanyakkan dari kita iaitu kaum wanita/HAWA, tak berapa perasan ATAU buat buat tak perasan dan takmau ambil tahu pasal akan perkara ini. Bab haid yang berkaitan amat kurang difahami oleh kaum wanita itu sendiri termasuklah saya.
ok..jika seroang perempuan itu datang haid tapi pada waktu itu telah masuk waktu Isya, jadi maknanya haid nye datang sebelum Isya jadi kita perlulah mengghada solat isya tu. Dan sekiranya haid telah bersih dari subuh tapi kita mandi hadas selepas asar maka wajiblah mengganti juga subuh dan zohor. Ya itulah yang terjadi pada saya..penat dan hilang kusyuk sbb bayak solat nak kena ganti...
Jadi para sahabat dan saudara wanitaku...berhati hatilah ....walaupun nampak inya mudah tapi sebenarnya ia adalah wajib untuk kita melakukan. Jagalah solat dan bersolat diawal waktu.
Banyak lagi yang perlu diperbaiki diri saya ini jadi sama samalah kita berubah dalam menambah ilmu ini...inshaallah...Janganlah kita terlalu leka kerana kita bukan akan berada disini buat selama lamanya....Kerana kepadaNYA kita akan kembali..

No comments:

Post a Comment